بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

بهینه سازی های HTML5 برای سئو

محمد حسین موسی‌ زاده

با ظهور اولین موتورهای جستجو در دنیای وب، توسعه دهنگان و طراحان وب با چالش چگونگی قرار گرفتن صفحه هایشان در نتایج موتورهای جستجو روبرو شدند.


توسعه دهنگان و متخصصانی که در زمینه بهینه سازی صفحات وب، برای موتورهای جستجو فعالیت می کنند (شبیه به هکرها) به دو گروه کلی تقسیم می شوند:

ادامه مطلب ...

عیدتان مبارک.

تیم برخط در روز قبل عید نوروز


تست سرعت اینترنت با HTML5

تیم برخط

سایت های زیادی برای اندازه گیری سرعت ارتباط اینترنتی در دسترس هستند. اما تقریبا همه آنها نیاز به پشتیبانی از فلش یا جاوا دارند تا بتوانند سرعت اینترنت شما را اندازه گیری کنند. 

گاهی اوقات می خواهید از سرعت اینترنت مطلع شوید اما روی کامپیوتر شما فلش و جاوا نصب نیست یا نمی خواهید به خاطر یک تست ساده، این پلاگین ها را نصب کنید. 

راه حل استفاده از سایت Speedof.me است. این سایت که به تازگی راه اندازی شده سرعت اینترنت شما را با کمک مرورگر و HTML5 اندازه گیری می کند و نیاز به هیچ گونه پلاگین جانبی ندارد. 

کافی است به صفحه اول سایت مراجعه کنید و دکمه شروع تست را بزنید تا یک تست خوب و سریع از اینترنت داشته باشید و نتیجه را مشاهده کنید. به خاطر استفاده از HTML5 می توانید از این ابزار ساده روی انواع تلفن هوشمند هم برای تست سرعت استفاده کنید.

کاهش حجم تصاویر وب سایت با فرمت WebP

رضا باقرزاده

مدیران وب سایت ها همیشه علاقمندند که حجم صفحات وب آنها کمتر و کمتر شود تا بازدیدکنندگان، صفحات سایت را با سرعت بیشتری ببینند. هر چند طی سال های گذشته به خاطر افزایش سرعت دسترسی به اینترنت، شاهد افزایش حجم صفحات وب بوده ایم. 

اما به هر حال کم کردن حجم صفحات وب همیشه یک چالش مهم بوده که وقت زیادی از وبمسترها را به خود اختصاص می دهد. برای این کار راه ها و ترفندهای مختلفی وجود دارد که به آنها در نردبان خواهیم پرداخت. اما امروز در مورد یک فناوری نو رسیده صبحت می کنیم که احتمال دارد کم کم پرکاربرد و محبوب بشود.


طبق بررسی های انجام شده توسط HTTPArchive حدود ۶۰ درصد حجم صفحات وب توسط تصاویر اشغال می شود و بنابراین فایل های تصویری مهمترین عامل برای افزایش حجم صفحات وب هستند. اگر راهی پیدا کنیم که آنها را سبک تر کنیم کمک زیادی به کاهش حجم صفحات سایت خواهیم کرد. 

در حال حاضر پر استفاده ترین فرمت در وب JPEG است که به خاطر تناسب در کیفیت و حجم نسبتا مناسب، بسیار محبوب شده. اما حالا گوگل فرمت جدیدی پیشنهاد کرده که نامش را WebP گذاشته و می گوید شما با کیفیت مشابه، فایل هایی حدود ۲۵ تا ۳۴ درصد سبک تر خواهید داشت.


اما نباید عجله کنید. هنوز نمی توان به راحتی از این فرمت جدید استفاده کرد. چرا که فعلا همه مرورگرها از آن پشتیبانی نمی کنند. در حال حاضر فقط کروم و اپرا فرمت WebP را نمایش می دهند و باید منتظر بود تا مرورگرهای مشهور دیگر مانند فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر هم سراغ آن بروند. 

البته با چند ترفند سی اس اس می توانید کاری کنید که سایت شما برای کاربران کروم و اپرا تصاویر WebP را نشان دهد و برای بقیه همچنان از فرمت های رایج استفاده نماید.


  1. .mybackgroundimage {
  2. background-image: url("image.jpg");
  3. background-image: image("image.webp" format('webp'), "image.jpg");
  4. }

این کد از مشخصه جدید Image Fallbacks استفاده می کند که بخشی از دستورات جدید برای تصاویر در سی اس اس است و به مرورگر می گوید که در صورتی که از فرمت WebP پشتیبانی نمی کند، نیازی به دانلود فایل ها با این فرمت نیست و سراغ فرمت های دیگر برود. 

البته این دستور فعلا فقط برای تصاویر پس زمینه است و می دانیم که آنها اکثریت فایل های تصویری را تشکیل نمی دهند. برای تصاویر داخل مطالب فعلا راه ساده ای برای استفاده از این فرمت وجود ندارد و فعلا به زمان بیشتری نیاز است. 

فرمت WebP در حال حاضر مشکلات دیگری هم دارد. برای مثال اگر کاربر تصاویر را با این فرمت دانلود کنند ممکن است نرم افزار دسکتاپ امکان نمایش آنها را نداشته باشد. 

اما فعلا باید نام این فرمت را به خاطر بسپارید. چرا که در آینده ممکن است شاهد فراگیری استفاده از WebP باشیم.

حذف نرم افزارهای ad-blocking از گوگل پلی

محمد رضا حقیری

گوگل در یک حرکت عجیب و پس از اعلام بازنشسته شدن گوگل ریدر، نرم افزار محبوب Adblock Plus و تعدادی دیگر از نرم افزارهای مشابه را از لیست اپ های گوگل پلی حذف کرد.


بنابراین از این پس نرم افزارهایی که از نمایش تبلیغات جلوگیری کنند جایی در فروشگاه گوگل نخواهند داشت. نکته جالب اینکه این نوع افزونه ها هنوز در فروشگاه مرورگر کروم به فعالیت خود ادامه می دهند.


گوگل علت این تصمیم را زیر پا گذاشتن قوانین گوگل پلی توسط این نوع نرم افزارها اعلام کرده و از "دخالت یا تغییر در یک سرویس یا محصول دیگر با استفاده از روش های غیر مجاز" به عنوان علت اصلی حذف آن ها نام برد.


طبیعتا اگر از این نوع نرم افزارها در دستگاه اندرویدی خود استفاده می کنید، تنها مشکلی که در آینده با آن رو به رو خواهید شد، عدم پشتیبانی و انتشار نسخه های جدیدتر توسط فروشگاه رسمی گوگل خواهد بود. اما ولادیمیر پالانت (Wladimir Palant) تولید کننده Adblock Plus در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که علاقه مندان می توانند نسخه های آینده این نرم افزار را از وب سایت رسمی Adblock Plus به صورت مستقیم دریافت نمایند.


ولادیمیر این تصمیم گوگل را بسیار عجیب دانست و آن را یک تغییر رویه در گوگل دانست. وی درباره نرم افزارهایی که در گوگل پلی فقط برای دستگاه های روت شده (for rooted phones only) همچنان به کار خود ادامه می دهند گفت:


تا پیش از این اتفاق، تفاوت اصلی بین اندروید و آیفون این بود که ارائه تمامی نرم افزارها به غیر از نرم افزارهای مخرب و جاسوسی در فروشگاه گوگل مجاز بود. گوگل هنوز اجازه می دهد نرم افزارهایی که فقط برای دستگاه های روت شده تولید شده اند (for rooted phones only) ارائه شوند. برخی از این نوع نرم افزارها مصداق فعالیت غیر مجاز هستند. آیا این ها هم در برنامه آینده گوگل برای حذف قرار دارند؟

نکته جالب اینکه هنوز لینک Adblock Plus در نتایج جستجوی گوگل وجود دارد. اما با کلیک روی آن با یک پیغام خطا رو به رو می شویم.

تحلیل «مک‌کنزی» از مدیریت پروژ‌ه‌های بزرگ IT

رضا باقرزاده

معمولا پروژه­های بزرگ IT در عمل با هزینه­هایی بیش از آنچه برنامه­ریزی شده مواجه می­شوند؛ مساله‌ای که می‌تواند تمام سازمان را در معرض خطر قرار دهد و تنها شرکت­هایی می­توانند از این خطر عبور کنند که بر ابعادی کلیدی تسلط دارند و از طریق آن­ها می­توانند ارزش­های IT را با اهداف نهایی کسب­و­کار یک­ سو سازند. 

از زمانی‌ که سیستم­های IT تبدیل به یک عنصر مهم رقابتی در بسیاری از صنایع شده، پروژه­های مربوط به آن در حال بزرگ­تر شدن هستند و بخش­های بیشتری از سازمان را در اختیار خود قرار داده­اند و اگر در روند اجرای آن­ها مشکلی پیش بیاید باعث تحمیل ریسک سنگین به کمپانی می­شود. متاسفانه این پروژه­ها در بسیاری از موارد در روند اجرای خود با مشکل مواجه می­شوند. تحقیقاتی که در موسسه مک‌کنزی با همکاری دانشگاه آکسفود انجام شده نشان می­دهد که هزینه نیمی از پروژه­های بزرگ IT به­طور میانگین 45 درصد و زمان تحویل آن­ها 7 درصد بیش از مقدار پیش­بینی شده است و معمولا تنها به 44 درصد از ارزش­های برنامه­ریزی شده دست می­یابند. 

لازم به ذکر است که مقصود از پروژه­های بزرگ، پروژه­هایی با هزینه برآورد شده بیش از 15 میلیون دلار است. پروژه­های نرم­افزاری بیشترین میزان ریسک در تخطی از جدول برنامه­ریزی را دارند، این نتایج از تحقیقاتی که اخیرا روی بیش از 5400 پروژه IT که بیشتر آن­ها در حوزه صنعت بوده­اند حاصل شده است، پس از مقایسه هزینه­ها و نتایج برنامه­ریزی شده و مقایسه با آنچه پس از اجرا در واقعیت رخ داده، به این نتیجه رسیدیم که این پروژه­ها در مجموع 66 میلیارد دلار از هزینه­های مشخص شده خود تخطی داشته­اند(یعنی بیشتر از تولید ناخالص داخلی(GDP) در لوکزامبورگ). همچنین ما دریافتیم که در برنامه­ریزی یک پروژه هرچه زمان بیشتری برای اجرای آن اختصاص یابد، احتمال اینکه در زمان تحویل و بودجه مصرفی دچار مشکل شود بیشتر است، با اضافه­ شدن هر سال به طول زمان پروژه امکان تجاوز بودجه از مقدار پیش­بینی شده 15 درصد افزایش می­یابد. 

بسیاری از شرکت­ها می­توانند با وجود پروژه­ هایی که از جدول برنامه خود تخطی کرده­اند به مسیر خود ادامه داده و موقعیت خود را حفظ کنند اما 17 درصد از پروژه­های IT آنقدر بد پیش می­روند که می­توانند تهدیدی جدی برای ادامه حیات کمپانی­های خود باشند. این دسته شامل پروژه­هایی با بیش از 200 درصد تخطی از بودجه برنامه­ریزی شده هستند- و البته پروژه­هایی با 400 درصد تخطی که در انتهای طیف قرار می­گیرند- این اتفاق به­طور مشابه تنها در پروژه­های ساخت و سازهای پیچیده مانند تونل و پل اتفاق می­افتد. برای مثال یکی از خرده­فروش­های بزرگ برای مدرنیزه کردن سیستم IT خود آغاز به اجرای پروژه­ای 1.4 میلیاد دلاری کرد، اما در نهایت این پروژه رها شد و زمانیکه این کمپانی احساس کرد عقب­تر از رقیبانش قرار دارد به برنامه­ریزی پروژه دیگری اقدام کرد- سیستمی جدید برای مدیریت زنجیره عرضه- به میزان 600 میلیون دلار و زمانیکه در این تلاش خود نیز شکست خورد اعلام ورشکستگی کرد. مطلب را در ادامه دنبال کنید.

ادامه مطلب ...

دانلود کنید: کتاب برندسازی اینترنتی

امین باقرزاده

برندسازی جزو موضوعات مهمی است که تا به حال کمتر توسط شرکت های ایرانی مورد توجه قرار گرفته. اما این روزها شاهد افزایش نگاه ها به سوی آن هستیم. تا به حال چند مطلب در مورد برند سازی در نردبان خوانده اید. 

حالا یک سایت به نام نامینیک برای این موضوع راه اندازی شده و یک کتابچه کوچک برند سازی هم به رایگان جهت دانلود کاربران قرار گرفته است. 

اگر به این موضوع علاقمند هستید می توانید کتاب برندسازی اینترنتی را دانلود کنید. کتاب تنها از ۱۲ صفحه تشکیل شده اما در همین حجم کم، نکات مفید و جالبی به همراه دارد.