بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

نگاهی متفاوت به فضای سفید در طراحی صفحات وب

شهرزاد انوری

تکنیک ها و ریزه کاری هایی که در زمان طراحی وب سایت و یا یک کار چاپی باید به آنها توجه کنیم کم نیستند. در این مطلب به یک نکته ریز اما بسیار مهم به نام فضای سفید (White Space) می پردازیم و از تاثیرات مثبت توجه به این نکته می گوییم.


فضای سفید چیست؟

منظور از فضای سفید هر فضای خالی است که در اطراف المان های طرح قرار دارد. به عنوان مثال در یک صفحه وب فاصله بین عکس ها، متن ها، خط های جداکننده و ستون ها و... همه و همه فضای سفید هستند. فارغ از اینکه رنگ آنها سفید باشد یا خیر به این فضاهای خالی از همه چیز، فضای سفید گفته می شود.


تاثیر فضای سفید

استفاده درست از فضاهای سفید به مطلب شما امکان نفس کشیدن می دهد و تجربه بهتری را برای خوانندگان شما به وجود می آورد. بسیاری از المان ها با رعایت این استاندارد بیش از پیش خود را نشان می دهند و شاید اغراق آمیز نباشد، اگر از این فاکتور به عنوان یکی از مهمترین عوامل کمکی در تایپوگرافی یاد کنیم. استفاده درست از فضاهای سفید در تایپوگرافی متون را قابل تشخیص تر و سرعت انتقال مفهموم را بیشتر می کند.


اگر با طراحی بر پایه صفحات شطرنجی یا گرید بیس (grid base) آشنا باشید حتما در طول طراحی با تغییر اندازه و جاگذاری المان ها به یک حالت بهینه برای آنها خواهید رسید.


استفاده از فضای سفید برای شاخص کردن یا اصطلاحا بیرون آوردن یک المان مشخص از طرح زیاد انجام می شود. خوانا تر شدن متون و انتقال پیام به مخاطب، بدون اینکه او را واردار به فکر کردن کنیم، از مهمترین تاثیرات فضای سفید در طراحی شماست. این تکنیک برای به تصویر کشیدن مهارت شما بسیار موثر خواهد بود.


فضای سفید موثر

در ادامه مطلب چند طرح موفق در استفاده درست از فضای سفید آورده شده است که امیدواریم به درک بهتر مفهوم کمک کند.


White1_nardebaan.jpg


white2_nardebaan.jpg


white3_nardebaan.jpg


white4_nardebaan.jpg


white5_nardebaan.jpg


white6_nardebaan.jpg


white7_nardebaan.jpg


شما هم هنگام طراحی به استفاده از فضای سفید فکر می کنید؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.