بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

بهینه سازی های HTML5 برای سئو

محمد حسین موسی‌ زاده

با ظهور اولین موتورهای جستجو در دنیای وب، توسعه دهنگان و طراحان وب با چالش چگونگی قرار گرفتن صفحه هایشان در نتایج موتورهای جستجو روبرو شدند.


توسعه دهنگان و متخصصانی که در زمینه بهینه سازی صفحات وب، برای موتورهای جستجو فعالیت می کنند (شبیه به هکرها) به دو گروه کلی تقسیم می شوند:


۱- کلاه سیاهان: این افراد تلاش دارند با کشف الگوریتم رتبه بندی موتورهای جستجو، صفحه های بی ربط به کلید واژه های جستجو شده را در ابتدای لیست موتورهای جستجو قرار دهند و موتورهای جستجو رو به بازی بگیرند. (سعی کنید هیچ وقت جزو این گروه نباشید) 
اغلب موتورهای جستجو برای مقابله با کلاه سیاهان تمایلی به فاش کردن الگوریتم رتبه بندی خود ندارند.

۲- کلاه سفیدان: این دسته از افراد سعی دارند با استفاده از حدس و گمان و آزمایش های صحیح و خطا، تاکتیک مؤثرتر در بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو را کشف کنند. این دسته از توسعه دهندگان قصد فریب موتورهای جستجو را ندارند و تنها سعی دارند که مطالب مرتبط، بدون اتلاف وقت در اختیار کاربران اینترنت قرار بگیرد.

در این مطلب نردبان سعی دارد به بررسی تکنیک هایی در HTML5 که به بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو، کمک می کند بپردازد. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشد.


HTML5 و multimedia (چند رسانه ای)

سال های بسیار، طراحان و توسعه دهنگان وب برای استفاده از محتوای صوتی و تصویری و گرافیکی، از پلاگین هایی همچون Adobe Flash و Microsoft Silverlight استفاده می کردند. این پلاگین ها برای ایجاد طرح های حرفه ای و جذاب و چشم نواز، که توجه بازدیدکنندگان را به خودشان جلب می کردند استفاده می شدند.


با این حال این پروژه ها به دلیل عدم توانایی موتورهای جستجو برای شناسایی و index کردن محتوای آنها از قدیم دارای رتبه ضعیفی در رده بندی موتورهای جستجو بودند. پیش از مرگ فلش گام های بلندی برای رفع این مشکل برداشته شد، اما در حال حاضر تا حد زیادی سرمایه گذاری و کار در این زمینه متوقف شده است.


HTML5 با استفاده از تگ های جدید به ما اجازه می دهد که محتوای چند رسانه ای (صوت و تصویر) را در موتورهای جستجو index کنیم. محتوای درون این تگ ها می تواند باعث افزایش رتبه بندی در موتورهای جستجو شود. در واقع یک سایت ساخته شده با HTML5 دارای رتبه بالاتری نسبت به سایت مشابه با استفاده از پلاگین های مختلف دارد.


HTML5 و انواع لینک ها

در سال های اخیر توسعه دهندگان با استفاده از ویژگی rel در تگ های لینک، به موتورهای جستجو میفهمانند که چه لینک هایی نباید دنبال و index شوند.

  1. <a href="no-follow.htm" rel="nofollow">Don't Follow This Link</a>

در HTML5 مشخصه های جدیدی برای ویژگی rel در نظر گرفته شده است که استفاده از آنها می تواند بسیار در حوزه SEO مؤثر باشد.


Alternate

به ما اجازه می دهد که محتوای متناوب را به موتورهای جستجو معرفی کنیم. به طور مثال نسخه pdf از یک فایل متنی ساده یا نسخه از یک صفحه در زبان های دیگر.

  1. <link rel="alternate" hreflang="es" href="espanol.html">


Author

ما را قادر می سازد تا نویسندگان را به پروفایل آنها لینک کنیم. این ارزش یک مزیت بسیار بزرگ برای نویسندگانی که از Google+ استفاده می کنند محسوب می شود.

  1. <link rel="author" href="https://plus.google.com/111632663449837659771/posts">


Bookmark

به ما اجازه می دهد که یک مطلب را به آدرس اصلی آن لینک کنیم. این ارزش برای مطالبی که در صفحه اول قرار می گیرند مفید است.

  1. <a rel="bookmark" href="http://mysite.com/article.html">Permalink</a>


Help

می توان گفت این ارزش فقط برای وب اپلیکیشن هایی که برای آنها help در نظر گرفته شده است مفید است و کاربردی در وب سایت های معمولی ندارد.

  1. <link rel="help" href="helpfiles.html">


Next و Prev

از این ارزش ها می توانیم در صفحه بندی وبلاگ ها استفاده کرد.

  1. <a rel="next" href="page-2.html">Next</a>
  2. <a rel="prev" href="page-0.html">Previous</a>


مشخصات کامل این ویژگی را می توانید در سایت W3C ملاحظه کنید.


در اواخر سال ۲۰۱۰ جان مولر از گوگل اظهار داشت که HTML5 خیلی جای کار دارد و این شرکت در حال پیدا کردن راه هایی برای index کردن محتویات HTML5 است. با این حال این شرکت به طور مستمر در حال تلاش برای ساخت موتورهای جدید برای index کردن محتویات HTML5 است.


monkey_chess_o.jpg

آیا شما هم از امکانات HTML5 بهره می برید؟ آیا از فواید HTML5 در زمینه SEO استفاده کرده اید؟ تجربیات گران بهای خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.