بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

تاثیر فیسبوک و شبکه های اجتماعی بر آینده شغلی

رضا باقرزاده - سه شنبه 21 خرداد ۱۳۹۲ - 17:40

فیسبوک، در اوایل کار خود چیزی نبود جر محلی برای گذاشتن عکس و تلنگر (Poke) به دوستان! ولی حالا احتمالاً اولین جایی است که کارفرماها برای بررسی زیر و زبر زندگی شما به آن مراجعه می‌کنند. بر پایه‌ی یک گزارش جدید از هر 10 جوان جویای کار، یک نفر به دلیل محتوای صفحه‌ی شخصی خود در رسانه‌های اجتماعی با پاسخ منفی از سوی صاحب کار مواجه می شود.

اگر شما هم در این اوضاع نامناسب بازار اشتغال در پی کار می‌گردید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

  

البته هرچند این مسأله تازگی ندارد و چند وقتی هست که افراد به خاطر فعالیت‌های خود در وبگاه هایی مانند توییتر، فیسبوک و اینستاگرام از کار بیکار می شوند اما این نه تنها از ارزش گزارش حاضر نمی کاهد که باعث تلنگری به همه ما می شود که بدانیم زندگی مجازی تا چه حد می‌تواند بر زندگی حقیقی‌ اثرگذار باشد. برخی بر این باورند که این امر باعث می‌شود جوانترها بیشتر مراقب مطالب‌ اینترنتی شان باشند اما برخلاف این تصور، دو سوم پاسخ دهندگان در این گزارش اصلاً متوجه عواقب فعالیت های برخط خود نبوده اند و این یعنی فاصله و اختلاف بین نگرش مورد پذیرش کارفرماها از فضای مجازی و آنچه در ذهن کارجوها می‌گذرد.


920320-2-Chart.jpg

مطالب گذاشته شده در فیسبوک هر روز دامن افراد بیشتری را می‌گیرد و هنوز جوامع بر سر تعیین هیچ خط قرمز مشخصی برای تمییز محتوای خصوصی یا نامناسب از غیر آن به توافق نرسیده اند. شرکت های جوانتر در مواجهه با مطالبی که توسط کارمندنشان منتشر می شود برخورد ملایمتری نسبت به سازمان های باسابقه و محافظه کار دارند چراکه به‌هر‌حال آنها در طول سالها برای خود وجهه ای کسب کرده اند و مجبورند در مسائل این چنینی محتاطتر عمل کنند.

حتی کارفرماهایی که برخورد بازتری با این پدیده دارند هم برای مطالبی که کارکنانشان در اینترنت می گذارند قائل به حدودی هستند و چه بسیار کسانی که به خاطر یک پست شخصی در فیسبوک یا یک توییت نا به جا در توییتر با عکس العمل شدید سرپرست خود مواجه شده‌اند. برای نمونه «دیلی دات» در گزارش خود آورده: بعد از اینکه زنی به نام اِمی مککلنثن در فیسبوکش نوشته که: «بعضی وقتا آرزو می‌کنم کاش اخراج بشم؛ تو خونه موندن از کلنجار رفتن با این کار راحتتره» روز بعد اخراج شده است... و یک ویدیوی Harlem Shake هم باعث اخراج شدن سازندگان خود شده است.

همه روزه از این سو و آن سو ماجراهای اخراج یا توبیخ افراد مختلف را به دلیل آنچه در شبکه های مجازی گذاشته اند می‌شنویم (از این دست اتفاق ها در کشور ما هم سابقه داشته است) که گاهی چندان هم معقول به نظر نمی رسد مثلاً یک توسعه دهنده‌ به نام آدریا ریچاردز به خاطر توییتی درباره چند نفر در اطراف خود که در کنفرانسی حرفهای نامربوط می‌زدند، با اینکه به خود حرفها اشاره هم نکرده بود اخراج شد. درواقع تصمیم او برای خوار کردن دیگران در رسانه های اجتماعی به دلیل رفتار نامناسب آنها برای از دست دادن شغلش کافی بود چراکه او با این عملش موجب خدشه‌دار شدن وجهه جامعه توسعه دهندگان شده است؛ هرچند روزنامه‌ی The San Jose Mercury News خبر از احتمال ناعادلانه تشخیص داده شدن این مجازات برای او داده ولی این نباید باعث سهل انگاری در این باره شود و بهتر است از ابتدا کاری نکرد که نیاز به دخالت دیگران باشد.


920320-3-FireMe.jpg

اگر به خاطر مسأله‌ای سر کار ناراحت هستید و قصد ابراز آن را در توییتر یا فیسبوک کرده‌اید کافی است به یاد بیاورید که چه کسانی می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند تا در تصمیم خود تجدید نظر کنید. سرویسی با نام «اخراجم کن» وجود دارد که آخرین توییت های حاکی از نگرش منفی شاغلان نسبت به شغلشان را گردآوری می کند که اگر مراقب مطالب منتشر شده خود نباشید همیشه امکان بودن نام شما در آن لیست وجود دارد. هرچند «اخراجم کن!» برای جلب توجه عموم به نبود حریم خصوصی در رسانه های اجتماعی ایجاد شده است ولی شاید مدیر شما هم روزی نظری به آن بیندازد؛ خصوصاً که در آن بخشی با عنوان «قاتلان بالقوه» وجود دارد و افرادی که در توییت هاشان برای رئیس خود آرزوی مرگ کرده اند را مشخص می‌کند.

شواهد قابل اتکایی وجود دارد که نشان می دهد مطالبی که توسط افراد در رسانه های اجتماعی گذاشته می شود می‌تواند باعث به درد سر انداختن آنها شود پس برای دوری از مشکل، بیشتر مواظبت کنید که چه چیزی را منتشر می کنید و به اشتراک می گذارید.

نگاه به کسانی که برای رفتارشان در رسانه های اجتماعی مجازات می‌شوند و جوانترهایی که با خیال آسوده رفتار بی منطقی در این رسانه ها دارند به ما یادآور می شود که برای جاوگیری از لطمات احتمالی به زندگی حرفه‌ای، افراد باید بیش از پیش محتاط باشند! البته شاید در گام بعدی بتوان با وضع قوانین مشخصی در این زمینه از سهولت اخراج افراد به خاطر حرفهایی که در اینترنت گفته‌ یا نوشته اند، کاست. 

در هر صورت همانطور که پیشتر هم اشاره شد حلقه اصلی در این میان خود شما هستید و به سادگی می‌توانید با کمی دقت از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.