بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

آشنایی با نرم افزارهای اینترنتی و برنامه های مدیریت محتوا

رضا باقرزاده - سه شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - 16:45


احتمالا عناوینی مانند نرم افزار اینترنتی، وب اپلیکیشن، برنامه های تحت وب و امثال آن به گوش تان خورده و شما هم درباره معنی و کارکرد آنها کنجکاو هستید.  ابتدا به تعریف و کاربرد نرم افزار اینترنتی یا وب اپلیکیشن می پردازیم و پس از آن به سراغ برنامه های مدیریت محتوا یا CMS خواهیم رفت.

در ادامه با بنویس باشید.

نرم افزار اینترنتی یا Web Application
حال که علاقه مند به این مطلب هستید، حتما با کامپیوتر و برخی برنامه های کاربردی و مفاهیم آن آشنایی اولیه ای دارید  برنامه یا نرم افزار که معنی کلمه Software و یا Application است، منظور ابزاری بر روی کامپیوتر شما است که از مجموعه ای کد و دستور ساخته شده و کار خاصی را برای شما انجام می دهد.

مثلا مرورگر اینترنت اکسپلورر که همه با آن آشنا هستید، یک برنامه کامپیوتری یا نرم افزار است که به شما امکان باز کردن و مشاهده صفحات وب را می دهد.

یا اینکه برنامه مایکروسافت ورد که همه برای تایپ متن و حتی صفحه آرایی نشریه از آن استفاده می کنید، جزو نرم افزارهای تکست ادیتور یا ویرایشگر متن است که برای نوشتن و صفحه آرایی متون استفاده می شود.

شما هم حتما تعداد بسیار زیادی برنامه روی کامپیوترتان دارید که می توانید به این لیست اضافه کنید. مانند بازی های کامپیوتری که روی سیستم هر کدام تان یکی دو تا از آنها پیدا می شود.

طبق تعریف دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا، نرم افزار اینترنتی یا وب اپلیکیشن عبارت است از برنامه ای که دسترسی به آن تنها از طریق اینترنت یا شبکه داخلی امکان پذیر است. البته گاهی اوقات این تعریف، نرم افزارهایی که بر روی کامپیوتر کاربر قرار دارند، اما محیط کاربری آنها درون مرورگر باز می شود را هم شامل می شود.

در واقع نرم افزارهای تحت وب، برنامه هایی هستند که از روی اینترنت و درون مرورگر اینترنتی شما باز می شوند و با آنها کار می کنید. شما نیازی به نصب هیچ برنامه یا سی دی و یا دانلود نرم افزاری برای کار با آنها ندارید. این برنامه ها معمولا نیازی به به روز رسانی توسط شما هم ندارند و این کار به صورت خودکار و یا توسط تیم توسعه دهنده برنامه انجام می شود. 

برنامه های آشنای زیادی از این دست را می توان نام برد  که شما در حال استفاده از آنها هستید. وقتی وارد سایت بانک تان می شوید و با ورود رمزعبور و نام کاربری به برخی امکانات مانند اطلاعات حساب، انتقال و درخواست موجودی و خرید کارت شارژ و… دست می یابید، در واقع مشغول استفاده از یک برنامه تحت وب یا وب اپلیکیشن هستید.

هنگام استفاده از سرویس دهنده ایمیلی مانند جیمیل هم در حال استفاده از یک نرم افزار اینترنتی تمام عیار هستید که کار مدیریت، ارسال و دریافت ایمیل های تان را بر عهده دارد.

بازی های آنلاین هم که نمونه بسیار خوب و شناخته شده وب اپلیکیشن ها هستند. احتمالا اکثر شما با بازی های تراوین و ایکاریم آشنا هستید.

گوگل داکس یکی دیگر از وب اپلیکیشن های معروف برای ایجاد، نگهداری و ویرایش فایل های محتوایی مختلف با کارکردی شبیه برنامه آفیس مایکروسافت است.

شاید مورد دیگری از وب اپلیکیشن ها که کمتر شناخته شده باشد، برنامه هایی مانند فتوشاپ است که محیط ادیتور عکس فتوشاپ را تحت وب و از درون مرورگر در اختیارتان می گذارد. هر چند هنوز تمام امکانات این نرم افزار قدرتمند را به صورت آنلاین در اختیار ندارید اما می توانید امیدوار باشید در آینده نزدیک یک فتوشاپ کامل را هم به صورت وب اپلیکیشن در اختیار داشته باشید!

برای مدیریت مطالب، فایل ها، نظرات و دیگر بخش های مرتبط با یک سایت یا وبلاگ هم باید از یک نرم افزار تحت وب استفاده کنیم. این دسته برنامه ها به CMS یا سیستم مدیریت محتوا (Content Management System)‌ مشهور شده اند.

 

چرا نرم افزارهای اینترنتی از برنامه های نصب شده روی کامپیوتر بهترند؟

  • برنامه های تحت وب امن تر هستند و اطلاعات در مکان نسبتا امنی نگهداری می شوند. 
  • همه ملزومات را با هم در یک مکان خواهید داشت.
  • می توان روال صحیحی برای پشتیبان گیری خودکار تعریف کرد
  • معمولا احتیاج به نصب چیزی بر روی سیستم تان ندارید. 
  • تقریبا هیچ گاه نگران سازگاری برنامه با سیستم عامل مورد استفاده تان نیستید.
  • از هر جایی می توانید به انجام کارهای تان بپردازید.
  • نیاز به به روز رسانی دائم ندارید. نرم افزارهای تحت وب همیشه خودشان به روز هستند.

                                                

مقالات اختصاصی B-NEVIS


برنامه های مدیریت محتوا یا CMS
سایت ها و سرویس دهندگان مختلف، از انواع متفاوتی از این برنامه های تحت وب استفاده می کنند و گاها برخی از آنها دست به کار تولید و خلق سیستم و برنامه اختصاصی خود می شوند. در اینجا به برخی از معروف ترین برنامه های مدیریت محتوای موجود در اینترنت که کاربران زیادی را هم به سوی خود جذب کرده اند می پردازیم، چرا که هم اکنون میلیون ها وب سایت در جهان با این نرم افزارها ساخته شده اند و بنابراین داشتن یک آشنایی کلی با آنها مفید خواهد بود.

جوملا (Joomla)                 

یکی از برنامه های مدیریت محتوای معروف و پر کاربرد است که شما را قادر می سازد سایت ها و برنامه های آنلاین قدرتمندی را خلق کنید. کار با آن ساده و روان بوده و امکاناتش قابل توسعه هستند. بسیاری از برنامه های تحت وب و سایت های مشهور از جوملا استفاده می کنند. مهمتر از همه هم اینکه جوملا یک سیستم متن باز است که به رایگان در اختیار همه قرار دارد.

این سی ام اس دارای نسخه فارسی شده و دارای بسیاری امکانات فارسی است که به راحتی می توانید آنها را در اینترنت بیابید.

وردپرس (Wordpress)
وردپرس یک نرم افزار اینترنتی است که شما با استفاده از آن می توانید وب سایت و وبلاگ های زیبایی را خلق کنید. این برنامه هم کاملا رایگان است. هسته این نرم افزار تحت وب توسط صدها داوطلب نوشته و کامل شده است. دارای امکانات جالب و فراوانی است که با استفاده از پلاگین ها و پوسته های متنوع آن می توانید هر آنچه را که در تصورتان است بر روی سایت تان به اجرا درآورید. تاکنون چیزی نزدیک به ۲۵ میلیون نفر در سراسر دنیا از این سی ام اس استفاده کرده اند.

دروپال (Drupal)
دروپال یک پلتفرم مدیریت محتوای متن باز است که میلیون ها سایت و اپلیکیشن در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. این ابزار توسط گروهی بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر از برنامه نویسان داوطلب ساخته شده و مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرد. با استفاده از دروپال می توانید هر چیزی را بسازید، از وبلاگ شخصی تان گرفته تا وب اپلیکیشن های تجاری برای شرکت های بزرگ. هزاران عدد افزونه و تم مختلف به شما این امکان را می دهند که وب سایت رویایی تان را به واقعیت تبدیل کنید.

 

همانطور که می بینید دنیای نرم افزارهای تحت وب دنیای بزرگ و متنوعی است که روز به روز در حال توسعه و گسترش است. اگر تا به حال به دنبال کشف و نصب نرم افزارهای جدید روی کامپیوتر و سیستم عامل ویندوزتان بودید، وقتش رسیده که به دنبال کشف «وب اپلیکیشن های» جدید باشید چرا که بخش عمده ای از زندگی کاری شما را تشکیل می دهند و نقش آنها روز به روز پر رنگ تر می شود. این را فراموش نکنید که به عنوان یک وبلاگ نویس، روزنامه نگار یا مدیر سایت این اهمیت زیادی دارد که بیشتر از دیگر کاربران با وب اپلیکیشن ها و کارکردهای آنها آشنا باشید.


در صورتی که سوالی دارید یا به مشکلی برخورده اید.میتوانید با ایمیل rezanani1375@gmail.com تماس حاصل فرمایید.

مقالات اختصاصی B-NEVIS

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.