بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

کاربران را با سوالات خود خسته نکنید

محمد حسین موسی‌ زاده

وب سایت ها روز به روز در حال گسترش و استفاده از ابزارها و تکنیک های جدید هستند. با توسعه روز افزون وب سایت ها، ما نیز به عنوان توسعه دهندگان و طراحان وب، کارهای بیشتری به دوش کاربران می گذاریم، که این موضوع باعث می شود کاربران را از آنچه که به دنبالش هستند دور کنیم.


با این حال با استفاده ترکیبی از راه حل های فنی موجود و تصمیم گیری های دقیق می توانیم موانع رابط کاربری را به حداقل برسانیم. به طور مثال با استفاده از طراحی واکنش گرا می توانیم سهولت کار را برای کاربران تلفن های هوشمند و تبلت ها به وجود آوریم.


در اکثر مواقع ما خواهان دانستن اطلاعات جغرافیایی کاربران از جمله: زبان، زمان محلی و کشور آنها هستیم. قطعا پیدا کردن این موارد از میان لیست های طولانی و خسته کننده برای کاربران و حتی خود ما کار سختی است. این مطلب نردبان به بررسی راه کارهایی برای دست یافتن به برخی اطلاعات بدون برهم زدن تمرکز کاربران می پردازد. پس ادامه مطلب را از دست ندهید.


زبان

رایج ترین روش برای تشخیص زبان کاربر استفاده از Accept-Language HTTP header است. برای یافتن زبان کاربر در جاوااسکریپت می توانید از window.navigator.language استفاده کنید، البته به خاطر تنوع مرورگرها این روش کمتر قابل اعتماد است. در هر دو روش زبانی که کاربر در سیستم عامل گجت خود انتخاب کرده است را در اخیار دارید.


کشور یا منطقه جغرافیایی

Geolocation یکی از امکانات جدید HTML5 است که مورد توجه بسیاری از توسعه دهندگان قرار گرفته است. Geolocation یک ابزار قابل اعتماد برای مکانیابی کاربرانی است که از مرورگرهای جدید استفاده می کنند.


اگر تنها به دنبال پیدا کردن کشور کاربران هستید، استفاده از سرویس های مبتنی بر Ip مانند MaxMid و IpInfoDB راه حل های مناسب Server-Side هستند.


زمان محلی

Date.getTimezoneOffset() در جاوااسکریپت این امکان را برای ما به وجود آورده است که بتوانیم اختلاف زمانی کاربر با ساعت جهانی را بر حسب دقیقه به دست آوریم. با این حال پیشنهاد میکنیم که برای اطمینان بیشتر از کتابخانه های معتبری همچونjsTimezoneDetect استفاده کنید.


آیا باید از کاربران سوال بپرسیم

هر زمان که در حال طراحی عنصری برای دریافت تنظیمات از سوی کاربران هستید، سه سوال از خود بپرسید: 

۱. آیا با استفاده از تکنیک های فنی و کُد نویسی می توانیم پاسخ های قابل اعتمادی برای سوالات خود پیدا کنیم. به طور مثال آیا می توانیم با دقت بالا و قابل اطمینانی زمان محلی کاربران را محاسبه کنیم؟ 
۲. آیا می توانیم یک گزینه پیش فرض هوشمند برایش در نظر بگیریم؟ 
۳. عواقب ناشی از محاسبه اشتباه توسط راه حل های فنی چیست؟ 

سوال آخر بسیار مهم است و این شما هستید که باید یکی از دو راه زیر را انتخاب کنید
- محاسبه اشتباه اطلاعات جغرافیایی با استفاده ازراه حل های فنی
- گرفتن اطلاعات جغرافیایی از خود کاربر و درگیر کردن وی با لیست های طولانی


اگر از زمان محلی برای ارسال ایمیل های روزانه استفاده می کنید، عواقب ناشی از نادرست بودن آن جزئی است. اما اگر از زمان محلی برای تنظیم مدت زمانی که یک کاربر می تواند یک عمل مهم را در وب سایت شما انجام دهد استفاده می کنید، عواقب ناشی از محاسبه نادرست زمان محلی می تواند بیشتر باشد.


با احتیاط تصمیم بگیرید

اگر با مواردی که توضیح داده شد در اپلیکیشن هایتان برخورد داشته اید، الان این سوال برایتان مطرح شده است که آیا باید برای ایجاد تغییرات دست به کار شوید؟ در پاسخ به سوال شما باید بگوییم که عجله نکنید. 

در یک مورد ساده می توانیم بگوییم که شاید استفاده از این تکنیک ها باعث ایجاد حس تجاوز به حریم خصوصی در کاربران بشود. شاید آنها نخواهند شما بدانید که از چه منطقه ای در حال استفاده از سرویستان هستند، شاید آنها نخواهند در طول سفر، زمانی که از سرویس شما استفاده می کنند زمان محلی آنها تغییر کنند. بنابراین بهتر از در استفاده از این تکنیک ها بسیار مراقب باشید.


حرف آخر

اضافه کردن چک باکس ها، منوهای کشویی، و دکمه های رادیویی به وب سایت ها جز آسان ترین کارهای دنیا هستند. صرف وقت و هزینه اضافه برای حذف عناصر رابط کاربری گاهی اوقات بیهوده است. اما ایجاد تجربیاتی که در آنها فقط اطلاعات مورد نیاز از کاربران پُرسیده شود باعث خوشحالی آنها می شود و خوشحالی کاربران، خوشحالی طراحان را به ارمغان می آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.