بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.
بنویس

بنویس

محتوا تولید کنید.و با بنویس به اشتراک بگذارید.

چرا همه باید برنامه نویسی یاد بگیرند؟

رضا باقرزاده

شما که هم اکنون مشغول خواندن نردبان هستید، حتما سواد خواندن و نوشتن دارید. اما مفهوم سواد به سرعت در حال تغییر است و شاید تا چند وقت دیگر به کسی که برنامه نویسی بلد نباشد، لقب «بی سواد» بدهند. 

کامپیوتر در تمام جوانب زندگی ما رسوخ کرده و حالا در هر کاری که فعالیت کنید نیاز به دانستن کامپیوتر و برنامه نویسی احساس می شود. چند هفته پیش در برخط از بهترین شغل های جهان در سال ۲۰۱۳ گفتیم که در راس آنها توسعه دهندگان نرم افزار قرار داشتند. حالا نمودار بالا به شما نشان می دهد که چه بازار کار فوق العاده ای برای این شغل وجود دارد. 

این نمودار نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۰ فقط در آمریکا ۱.۴ میلیون شغل برای متخصصان کامپیوتر و برنامه نویسان وجود دارد. در حالی که فارغ التحصیلان این رشته حدود ۴۰۰ هزار نفر هستند. یک بازار بزرگ ۵۰۰ میلیارد دلاری. در حالی که یک میلیون کمبود نیروی کار در آن وجود خواهد داشت.


اما سایت Code.org را می شناسید؟ این سایتی است که چند هفته پیش توسط دو برادر ایرانی به نام علی و هادی پرتوی راه اندازی شده که از کارآفرینان شناخته شده در آمریکا به حساب می آیند. آنها این سایت را با این هدف ایجاد کرده اند که برنامه نویسی را به آسانی به همه یاد بدهند. تا هم افراد بیشتری به جمع باسواد ها بپیوندند و هم کمبودهای بازار کار سریع تر برطرف شود. آنها می گویند که درصد کمی از مدارس به دانش آموزان برنامه نویسی را یاد می دهند و برنامه نویسی باید در همه مدارس آموزش داده شود. 

حالا سایت Code.org برای تاکید روی اهمیت یادگیری برنامه نویسی، یک ویدیو کوتاه درست کرده که در آن مشهور ترین برنامه نویسان جهان از اهمیت یادگیری کد نویسی می گویند. 

در این ویدیو بیل گیتس و مارک زاکر را می بینید که در این مورد صحبت می کنند و در کنار آن حتی will.i.am خواننده مشهور گروه Black Eyed Peas را می بینید که می گوید مشغول یادگیری برنامه نویسی است! بنابراین چرا شما از همین امروز یادگیری برنامه نویسی را شروع نکنید؟ 

نگاهی متفاوت به فضای سفید در طراحی صفحات وب

شهرزاد انوری

تکنیک ها و ریزه کاری هایی که در زمان طراحی وب سایت و یا یک کار چاپی باید به آنها توجه کنیم کم نیستند. در این مطلب به یک نکته ریز اما بسیار مهم به نام فضای سفید (White Space) می پردازیم و از تاثیرات مثبت توجه به این نکته می گوییم.


فضای سفید چیست؟

منظور از فضای سفید هر فضای خالی است که در اطراف المان های طرح قرار دارد. به عنوان مثال در یک صفحه وب فاصله بین عکس ها، متن ها، خط های جداکننده و ستون ها و... همه و همه فضای سفید هستند. فارغ از اینکه رنگ آنها سفید باشد یا خیر به این فضاهای خالی از همه چیز، فضای سفید گفته می شود.


تاثیر فضای سفید

استفاده درست از فضاهای سفید به مطلب شما امکان نفس کشیدن می دهد و تجربه بهتری را برای خوانندگان شما به وجود می آورد. بسیاری از المان ها با رعایت این استاندارد بیش از پیش خود را نشان می دهند و شاید اغراق آمیز نباشد، اگر از این فاکتور به عنوان یکی از مهمترین عوامل کمکی در تایپوگرافی یاد کنیم. استفاده درست از فضاهای سفید در تایپوگرافی متون را قابل تشخیص تر و سرعت انتقال مفهموم را بیشتر می کند.


اگر با طراحی بر پایه صفحات شطرنجی یا گرید بیس (grid base) آشنا باشید حتما در طول طراحی با تغییر اندازه و جاگذاری المان ها به یک حالت بهینه برای آنها خواهید رسید.


استفاده از فضای سفید برای شاخص کردن یا اصطلاحا بیرون آوردن یک المان مشخص از طرح زیاد انجام می شود. خوانا تر شدن متون و انتقال پیام به مخاطب، بدون اینکه او را واردار به فکر کردن کنیم، از مهمترین تاثیرات فضای سفید در طراحی شماست. این تکنیک برای به تصویر کشیدن مهارت شما بسیار موثر خواهد بود.


فضای سفید موثر

در ادامه مطلب چند طرح موفق در استفاده درست از فضای سفید آورده شده است که امیدواریم به درک بهتر مفهوم کمک کند.

ادامه مطلب ...

تولد pixi.js یک موتور رندر سازی دو بعدی

رضا باقرزاده

یک کتابخانه جاوااسکریپت جدید برای رسم گرافیک های ۲ بعدی: با pixi.js آشنا شوید. این کتابخانه ای سبک و سریع است که وعده می دهد ساختن بازی های ۲ بعدی بر اساس HTML5 را راحت تر کند. 

سازندگان آن ادعا می کنند که حالا هر کسی می تواند بدون آشنایی با WebGl از قدرت شتابدهنده سخت افزاری کامپیوتر و موبایل استفاده کند. 

pixi.js بر اساس تفکر «یک بار بساز همه جا استفاده کن» ساخته شده و سازندگان معتقد اند که HTML5 نقش مهمی برای رسیدن به این تفکر بازی می کند. 

حاصل کار شما قرار است به خوبی روی مرورگر کامپیوتر کار کند و علاوه بر آن به راحتی روی مرورگرهای موبایل و تبلت هم رندر می شود. آن هم با سرعت زیاد. البته باید توجه کنید که این یک موتور برای بازی نیست و یک موتور رندر سازی ۲ بعدی است. بنابراین فقط برای ساخت بازی ها نیست و می توان از آن در طیف وسیعی از کارها استفاده کرد و یک جایگزین خوب برای فلش به حساب می آید.


سورس کد pixi.js طی دو هفته آینده در گیت هاب منتشر خواهد شد و سازندگان هم اکنون مشغول نوشتن داکیومنت ها و راهنماهای استفاده هستند. اما تا آن زمان می توانید این بازی نمونه را ببینید که بر اساس این کتابخانه کار می کند و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر صفحه معرفی را ببینید.

اینفوگرافیک: ظهور و پیشرفت اندروید

رضا باقرزاده

در عرض هشت سال، شرکت گوگل که هیچ سیستم عاملی نداشت، دارای پر استفاده ترین پلتفرم اسمارت فون ها شد. در ادامه در یک اینفوگرافیک این رشد و صعود سریع را مرور می کنیم.

ادامه مطلب ...

زنده ببینید: کنفرانس سالانه کنسرسیوم جهانی وب

آذر باقرزاده

کنسرسیوم جهانی وب (W3C) هر سال یک کنفرانس برای مختصصان وب در ماه فوریه و در شهر سانفرانسیسکو برگزار می کند. کنفرانس امسال هم پنجشنبه و جمعه (۳ و ۴ اسفند ماه ۹۱) برگزار خواهد شد. 

اما برای بسیاری از علاقمندان این امکان وجود ندارد که در این رویداد حاضر باشند. با این وجود می توانید استریم این کنفرانس را به رایگان ببینید. 

سایت پوینت امروز اعلام کرد که طی دو روز کنفرانس را به صورت زنده استریم خواهد کرد. بنابراین کافی است. صفحه گزارش زنده را بوکمارک کنید و فردا سراغش بروید. 

کنفرانس ۲۰۱۳ کنسرسیوم جهانی وب روز پنجشنبه سوم اسفند ماه از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران کار خودش را آغاز خواهد کرد.

۴ اپلیکیشن رایگان برای انتشار فید در شبکه های اجتماعی

رضا باقرزاده

بسیار توصیه می شود که مطالب سایت تان را در سایر سایت های به اشتراک گذاری مطلب منتشر کنید. به این ترتیب علاوه بر فایده بالا رفتن در نتایج جستجو (چون دارید از سایت های بزرگ لینک به سایت خود می دهید)، بازدید کنندگان زیادی را از آن سایت ها به سایت خود می آورید.


گرچه شما می توانید خودتان آستین بالا زده و به صورت دستی مطالب را در سایت های به اشتراک گذاری منتشر کنید، اما توصیه می شود از اپلیکیشن هایی که این کار را به صورت خودکار انجام می دهند استفاده کنید. در ادامه ۴ مورد از این اپلیکیشن ها را که با دریافت فید سایت شما، می توانند مطالب را در شبکه های اجتماعی مشهور منتشر کنند، آورده شده است.


Dlvr.It

911201-www-nardebaan-ir-free-rss-to-facebook-apps_01.png

دلیور ایت (Dlvr.it) یکی از بهترین اپلیکیشن های رایگان برای انتشار مطالب فید به شبکه های اجتماعی است. این اپلیکیشن انتشار فید به فیسبوک و تویتر را پشتیبانی می کند. شما با استفاده از آن می توانید چند فید و چند شبکه اجتماعی را همزمان در یک حساب مدیریت کنید. علاوه بر این می توانید تعیین کنید که مطالب فید را بر حسب اینکه چه کلمات کلیدی ای داخل شان باشد فیلتر کند و به حساب های مجزا بفرستد.


NetworkedBlogs

911201-www-nardebaan-ir-free-rss-to-facebook-apps_02.png

NetworkedBlogs یک اپلیکیشن فیسبوک است و با استفاده از آن می توانید مطالبی را که در فید سایت تان می آید، روی wall فیسبوک خود منتشر کنید. کافی است که آدرس فید سایت تان را به آن بدهید و تنظیم کنید تا مطالب را در حساب فیسبوک تان منتشر کند.


RSS Graffiti

911201-www-nardebaan-ir-free-rss-to-facebook-apps_06.png

RSS Graffiti نیز یکی از اپلیکیشن های فیسبوک، برای انتشار مطالب فید است (مشابه NetworkedBlogs).


TwitterFeed

911201-www-nardebaan-ir-free-rss-to-facebook-apps_03.png

بسیاری فکر می کنند که TwitterFeed فقط برای انتشار مطالب در تویتر است. اما این اپلیکیشن چندکاره توانایی انتشار مطالب در فیسبوک و لینکداین را نیز دارد. در این نرم افزار شما می توانید چند فید را آن بدهید و مطالب را برای چند حساب در شبکه های اجتماعی مختلف ارسال کنید (مشابه Dlvr.it).


تمام این اپلیکیشن ها رایگان هستند و کار با آنها بسیار ساده است. پس از آنها استفاده کنید و مطالب خوب سایت هایتان را به گوش افراد بیشتری برسانید. علاوه بر این، در صورتی که شما از نرم افزار دیگری نیز استفاده می کنید، لطفا آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

سه راه داشتن کارمندانی خوشحال

امین باقرزاده

شما به عنوان رئیس یک شرکت، مسلما دوست ندارید که کارمندانی ناراحت و دیپرس داشته باشید، اما آیا خوشحال نگه داشتن کارمندان اهمیت زیادی در کارایی شرکت دارد؟


جواب طولانی است. اما اگر جواب کوتاه را بخواهید: آری. بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ توسط Teresa M. Amabile پروفسور مدیریت شغلی دانشگاه هاروارد و یک محقق مستقل به نام Steven J. Kramer انجام شده است، ساخت یک محیط کاری شاد و کم کردن ناراحتی ها، کارایی و سازگاری کارمندان را افزایش می دهد.


آمارها نشان می دهد کارمندان در روزهای خوب - نسبت به حداکثر ممکن - ۷۶ درصد کارایی (میزان انجام کار) و ۵۳ درصد سازگاری (توانایی همکاری بهتر و بیشتر) دارند. در حالی که در روزهای ناراحت این مقادیر به ۲۵ در صد کارایی و ۴۳ درصد سازگاری کاهش می یابد.


اما چه چیزی کارمندان را خوشحال می کند؟ Jill Geisler در کتابش 
(Work Happy: What Great Bosses Know (Center Street, 2012 این مسئله را بررسی کرده است. گیسلر یکی از اعضای برجسته هیئت مدیره انستیتو Poynter است. این انستیتو یک مدرسه روزنامه نگاری رایگان در سن پترزبورگ می باشد. او می گوید کارمندان شاد و خوشحال چند ویژگی معمول دارند.


۱. یک مدیر که اهمیت می دهد

گیسلر می گوید: کارمندان خوشحال همیشه احساس می کنند که مدیرشان «طرف خودشان» است. حس می کنند که مدیرشان توانایی ها، ضعف ها، امیدها و آرزوهای آنها را می شناسد. «مدیر با کارمندان چهره به چهره صحبت می کند و فقط از طریق ایمیل با آنها در ارتباط نیست.»


خانم گیسلر می گوید «مدیران موفق راهنما و برنامه ای برای سلامت محیط کارِ هر یک از کارمندان و تیم های خود دارند». به این معنی که دقیقا می دانند هر یک از کارمندانشان در چه وضعیتی بهترین کارایی را دارند. به چه مسائلی حساسیت دارند و در چه کاری بهتر از سایرین هستند. کارمندان خوشحال نیز باور دارند که رئیس شان به آنها گوش می کند و واقعا همیشه طرف آنها را می گیرد.


۲. صداقت، ستایش و عکس العمل

به گفته گیسلر شما باید بدانید که چگونه به کارمندانتان عکس العمل نشان دهید. زمانی که کسی را ستایش می کنید، ثمره اش را نیز خواهید داد. مثلا برای افزایش خلاقیت کارمندان تان، بهتر است بگویید: 
«من عاشق روشی شدم که تو با بکار بردن علامت های bullet، بخش های مختلف گزارشت را از هم جدا و سازمان دهی کردی. کارت واقعا عالی بود. راجع به موارد مشابه چه نظری داری؟» 
ستایش کردن کارهای خوب آنها، باعث می شود که آنها بخواهند دوباره آن کارها را تکرار کنند. حالا جملات بالا را مقایسه کنید با این جملات: 
«طریقه استفاده ات از bullet ها خوب بود. مانند من انجامش دادی.» 
این جملات هیچ تاثیر مثبتی روی کارمندتان نمی گذارد.


۳. فرهنگ کار منصفانه و کمک کردن به یکدیگر

هرچند کارمندان خوشحال معمولا فرهنگ کاری با قوانین و توقعات مشخص دارند، اما خارج از این قوانین نیز آنها به یکدیگر کمک می کنند و مراقب احتیاجات هم هستند. خانم گیسلر می گوید، اگر شما بخواهید محیط کار جذابی برای کارمندان تان ایجاد کنید، اما از طرف دیگر اجازه مرخصی به کارمندی که قصد رفتن به مسابقه بیس بال پسرش را دارد، ندهید، انتظار یک محیط کار موفق را نداشته باشید. باید حس کمک کردن به یکدیگر در محیط کار واقعا وجود داشته باشد.


بهترین جا برای اینکه بفهمید کارمندانتان چه احساسی راجع به کار برای شما دارند، همان میز کارشان است. خانم گیسلر می گوید «به سر کار آنها بروید و با آنها صحبت کنید. از آنها بپرسید که آیا به چیزی احتیاج ندارند؟». به زبان بدن، تون صدا و تماس چشمی آنها هنگام پاسخ به سوالتان توجه کنید. جواب های رک و راست و مشتاقانه علامت خوبی برای راست گویی فرد است. پاسخ های گنگ و همراه با مکث یا زبان بدن ناراحت ممکن است به دلیل وجود یک مشکل باشد.


خانم گیسلر اضافه می کند که استخدام کردن آدم های مفید نیز مهم است. به دنبال کسانی باشید که طبیعتی مثبت، سخت کوش دارند و آنها را به تیم خود اضافه کنید. زمانی که کارمندی مشکل ایجاد می کند، سریعا واکنش نشان دهید و مسئله را حل کنید وگرنه آن فرد مشکل دار با آزار سایر کارمندان، کارایی شرکتتان را پایین و مشکلات تان را دوچندان خواهد کرد. به گفته خانم گیسلر «زندگی آنقدر کوتاه است که زمانی برای کار با آدم های بد ندارید.»